søndag 10. juni 2012

Garnfarging

For noen år siden begynte jeg å lese på hvordan man farger eget garn. Jeg hadde lyst på ett garn uten unødvendig mye kjemikalier og jeg syntes rett å slett det kunne vært morsomt å prøve å farge sitt eget garn. Det tok litt tid før jeg kunne starte med dette prosjektet men i fjor sommer utførte jeg mine første forsøk med farging av garn.

Jeg kjøpte inn kasserolle for å koke på bål ute, min kjære fant ut at jeg skulle ha to slike kasseroller og kjøpte en til til meg. Jeg kjøpte ett langt temperaturmål, sil, plastbøtter, rørepinner. Til å beise garnet kjøpte jeg alun og vinsten. Kjøpte også kochenillelus ettersom det er vanskelig å finne planter som gir rød farge.

Jeg har brukt uvasket Embla fra Hillesvåg denne gangen. Til beisin har jeg brukt 15%Alun og noen hesper er også beiset med 10%Vinsten. Alle disse rosa fargene er farget med samme vann men over 3 kokinger hvorav hver koking var på 90 grader i 1 time. 5gr. kochenillelus er brukt.


Første og andre bilde er fra første koking. Kokt i samme bad men forskjellig beising. Bildet til venstre er beiset med kun Alun men bildet til høyre har fått beising med Alun og Vinsten.



Første bilde er fra andre koking og neste bilde fra tredje koking. Beising med Alun og Vinsten. Bildet under er fra andre koking men det er bare beiset med alun. Jeg hadde forskjellig beising i samme koking for å se hvordan fargen blir påvirket av hvilken beising man velger.


Bruker man planter fra naturen er gul det som er vanligst å få av plantene. Den mørkeste gulfargen her er kokt med farge fra bjørkeblad mens den lyse er laget med hesterumpe.Garnet er beiset med Alun og kokt på 90 grader i en time.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar